Narkose

Generell anestesi (narkose) er et tilbud til de som ikke klarer å gjennomføre tannbehandling på annen måte. Du som pasient vil da sove gjennom hele operasjonen/tannbehandlingen. Behandlingen vil være smertefri, og gjennomføres i et samarbeid mellom anestesi-lege / anestesisykepleier og tannlege.

Kostnader forbundet med narkose

Tannbehandling i narkose er kostbart. I tillegg til kostnader ved tannbehandling må man også dekke kostander og lønn til anestesi-personellet. Et kostnadsoverslag vil derfor bli gitt i forkant av behandlingen.

Medikamentets virkning

Under tannbehandling er det mest vanlig å benytte intravenøs narkose. Det vil si at medisiner sprøytes direkte inn i blodet. Dette gjøres gjennom et tynt plastrør som legges inn i en blodåre på håndbaken. Det benyttes en kombinasjon av medisiner for å oppnå både smertelindring, og samtidig en rolig og dyp søvn.

Pasienter som er engstelige for smerter ved å få intravenøs narkose, kan benytte et såkalt Emla-plaster. Dette er et bedøvende plaster som festes på håndbaken en time før man skal til behandling.

Når man er i narkose vil ikke kroppen puste som normalt. Et plastrør legges derfor ned i halsen, og en maskin sørger for at pasienten hele tiden får nok oksygen. Anestesipersonell vil hele tiden passe på og sørge for en trygg behandling.

Med moderne anestesi er forekomster av alvorlige komplikasjoner meget lav. Pasientens generelle helse blir tatt i betraktning når man skal vurdere narkose som et alternativ.

Forberedelser før narkose

Operasjonsdagen kan man dusje, vaske håret og pusse tenner. Neglelakk må fjernes og det anbefales at man ikke påfører sminke. Alle former for ringer, smykker, klokker og piercinger må tas bort før man møter til behandling. Når det gjelder klær skal man benytte myke, lette plagg som sitter løst på kroppen.

Faste medisiner skal man vanligvis ta, også på morgenen den dagen man skal i narkose. Gi beskjed til behandlende tannlege om hvilke medisiner som benyttes, slik at man i fellesskap kan legge en plan for dette.

Faste før behandling

Ved tannbehandling i narkose er det ønskelig at magesekken er tom. Dette for å unngå oppkast av mat eller væske, som deretter kommer over i lungene. Det er derfor viktig at følgende råd følges:

• Etter kl. 24 om kvelden før skal pasienten ikke innta fast føde eller melkeprodukter.
  • Klare væsker kan inntas inntil 2 timer før inngrepet. Dette kan være vann, saft, brus eller juice uten fruktkjøtt. For å unngå lavt blodsukker, kan man med fordel drikke litt sukkerholdig juice inntil 2 timer før behandlingen.
  • Etter de to siste timene før behandlingen, skal man skal ikke innta noe som helst. Dette gjelder også all form for tyggegummi, sukkertøy, snus og tobakk.

Generell helse

Vi ønsker å gjøre behandlingen så trygg som mulig. Det er derfor viktig at vi har oppdaterte helseopplysninger. Vennligst gi beskjed om:

• Sykdommer
  • Medisiner
  • Unormal blødningstendens
  • Allergier
  • Tidligere komplikasjoner i forbindelse narkose
  • Graviditet

Helseskjema skal være utfylt i forkant av behandlingen.

Dersom pasienten får feber, forkjølelse eller sykdom i perioden før planlagt tannbehandling, må man straks kontakte tannlegen og informere om dette.

Viktig etter behandlingen

Etter at tannbehandlingen er gjennomført, blir man vekket fra narkosen. Etter en periode med observasjon/overvåking er man klar til å reise hjem. Følgende råd må følges:

• Unngå å kjøre bil samme dag.
  • Pasienten skal ha følge hjem av en annen voksen person.